tisdag 28 augusti 2012

Är vi egentligen fri till att röra oss som vi vill?

Cristina Farina nehandla ett ämne om rörlighet här på morgonsidan. Verkligen en bra tanke ställare. Ända sedan EU har börjat arbeta för en fri och rörlig marknad så har vi blivit allt mer globaliserade. Så idag kan man nästan istället fråga sig - Är vi egentligen fria till att röra oss som vi vill? Är rörlighet ett val eller ett tvång? 

Endast 2 % av EUs invånare väljer att leva/arbeta i en annan medlemsstat än den som de är födda i. Idag lever vi i som sagt i en globaliserad värld, så rörlighet är egentligen inte längre ett val. Produkter, services - ja det mesta är baserat på länderna och marknaden omkring oss. Vi är de alla flesta i behov av varandra. 

Dock är det inte heller inte fritt fram att röra sig som man vill - även om nu EU påstås ha en fri marknad. Speciellt för konstnärer och artister av olika dess slag. Det finns så mycket som står i vägen för att vi alla ska kunna röra på oss fritt. Det handlar bland annat om:

- Skatter : Om vi arbetar utomlands, hur gör vi med skatter? Ska jag betala enligt det ena eller det andra landet? Vad är min skyldighet? Vad är mina rättigheter?
- Erkännande av examensbevis och kvalifikationer - Detta upplever till och med jag som ett problem och kan nog stå väldigt mycket i vägen för om människor väljer att ta sig an utrikesstudier. Jag skulle exempelvis ilja studera utomlands och kanske plugga till psykolog eller jurist (vad vet jag), men detta kan jag inte göra om jag sedan vill komma tillbaka till Sverige och jobba - för då måste jag läsa om detta eftersom mitt examensbevis inte godkännes här i Sveirge. Jätte dåligt! Ska man ha en gemensam marknad och fri rörlighet så ska man möjliggöra utrikesstudier som kan leda till jobb inom hela EU. Annars blir man jätte begränsade!!
- Visum och jobbtillstånd - Tillåter ex inte Turkiet att invånarna ska få visum så kan de inte lämna landet i sökan på en ny framtid eller nya jobb möjligheter. 
- Immateriella rättigheter -Hur vet jag vad mina rättigheter och skyldigheter är? 
- Social säkerhet - Kan handla om säkra miljöer och tillgänglighet m.m.

Det finns så mycket som påverkar om vi har rätt till, behov till och tvång till att vara globaliserade. Det finns så mycket som måste förbättras för att vi ska ha tillräckligt med trygghet och försäkran för att våga vara globaliserade på individ nivå och inte bara företagsnivå. 


Are we all free to move?


// Lampinen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på vad du skriver. Vi tillåter inte rasism, personangrepp, ryktesspridning, svordomar, brottsuppmaningar eller uppvigling. Sådana kommentarer kommer inte att publiceras.