onsdag 29 augusti 2012

Workshop: Tom Tack on service design - Maria & Lampinen

Man kan inte hjälpas över att bli förvånad över hur extremt innovativa och kreativa unga människor kan vara. Var får man alla grymma ideér ifrån? Varifrån får man tillgång på all materia? Hur går tankebanorna hos dessa människor? De måste se på världen med utvecklingsmöjligheter, en lekplats där allt är möjligt och endast fantasin sätter gränser.

Det började vid middagsbordet där prat om allt möjligt ledde till en av de mest intressanta samtal jag haft på länge. Tom Tack, 25 år och arbetar inom Service Design, är just en sådan extremt innovativ människa. Han berättar om ett projekt han arbetat på (som tyvärr var tvungen att läggas ner på grund av ekonomiska skäl) som handlar om stöld marknadsföring "Theft Merchandizing". Det började i princip att några människor kom fram till "Shit, vi har ett tyg baserat på nanoteknik. Coolt. Men vad ska vi göra med det?". Det är här Tom kommer in i bilden. Han ser vad de har att använda sig av och hittar sedan ett problem där man kan implementera detta. (Dock säger man att det bästa är att hitta problemet först, sedan en lösning på detta). Han kom på att hotellstölder är ett problem och att man då kan använda sig av detta tyg där. Människor som stjäl ex lakan och tar de utanför hotellet gör så att en sändare aktiveras och vid friktion så lyser detta tyg upp med personlig marknadsföring - som på facebook. Hotellet kan via ditt VISA kort se vad du tycker om, vem du är och hur du är. Så när du sover kanske det lyser upp någonting på lakanet som säger: Hej Paul - Skulle du vilja ha en coca cola? Detta skulle då alltså avskräcka stölder eller i raka motsatsen att dessa människor skulle visa sina vänner detta coola lakan så företagen som annonserar och hotellet själv får gratis marknadsföring. Asbra!

Det är alltså sånt här som kan komma till när man kombinerar design och teknik, grymt tyckte vi!

Denna video demonstrerar vidare:
Theft Merchandizing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på vad du skriver. Vi tillåter inte rasism, personangrepp, ryktesspridning, svordomar, brottsuppmaningar eller uppvigling. Sådana kommentarer kommer inte att publiceras.