måndag 13 augusti 2012

Vem är Maria Källström?

Hejsan du läsande!

Maria Källström är då andra halvan av årets AER Summer School-duo som åker från Västernorrlands län. Jag är en tjugoårig Sundsvalls bo som till hösten flyttar till Umeå för att plugga Arkitektur. Tack SPin (samhällsprogrammet internationell) för grundandet av mitt samhällsengagemang!

Från det att jag tog studenten på Hedbergskas trappa började jag ströjobba vart jag än fick jobb. Ett av jobben på Unga Magasinet (Sundsvalls bästa ungdomskultur-satsning för den som undrar), där delade Mona ut lappar till alla besökare om något som hette AER. Då visste jag inte vad AER var eller vart Azorerna låg, men när jag kollade upp det sökte jag snabbare än kvickt!

Azorerna är en ö-grupp som hör till Portugal men ligger mitt i Atlanten. Exotiskt värre med andra ord. AER står för Assembly of European Regions och det är dem som ordnar "summer schools" med olika teman varje år. I år är temat "Culture: be smart during the crisis".


När jag hörde att AER Summer School skulle använda sig av kultur och den kreativa sektorn för att lösa vår internationella kris kände jag att jag måste vara med och dela med mig av alla mina idéer och få inspiration av andra på hur vi kan lösa dagens problem.

Förutom kulturintresse och åtta underbara år på Kulturskolans bildlinje har jag ett stort samhällsengagemang. Ungdom Mot Rasism har jag länge varit aktiv inom och startade lokalgruppen i Sundsvall. Jag ser världen genom genusslipade feminismglasögon med klimatfokus och agerar därefter.

Man kan lugnt säga att jag ser fram emot avfärd, men innan dess ska det läsas på om vad som faktiskt händer i Västernorrland. Böcker i hööööögar att plöja!

Tills dess!

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på vad du skriver. Vi tillåter inte rasism, personangrepp, ryktesspridning, svordomar, brottsuppmaningar eller uppvigling. Sådana kommentarer kommer inte att publiceras.