torsdag 23 augusti 2012

Workshop: IT versus Cultural Diversity? - Maria


På väg till min första workshop fick jag en liten överraskning. Workshopen hette "IT versus Cultural Diversity?" och visade sig vara det svenska LAN:et Dreamhack som höll i det. Spännande och lite oväntat, tänkte jag.

LAN betyder alltså Local Area Network, och Dreamhack är världens största. För mig visade det sig dessutom vara mycket mer än datorspel: Rollspel, e-sporter (faktiskt en 60 miljarder dollar-industri), konserter och mycket mera som gör Jönköping till en stor sammansvärjning av kultur som drar universitet, militär och många andra parter dit som vill nå ut till unga människor.


Dreamhack pratade även mycket om en del av kulturen som jag är extremt glad över: The people power, så att säga, inom kultursektorn.

Det vill säga demand driven economy, microfundig, kickstarter, fan based driven systems...

Tack vare det är det mycket enklare för musiker, entreprenörer och allehanda konstutövare att starta projekt utan att vara beroende av t.ex. skivbolag som drivs av vinster och håller konstnärer under slavkontrakt. 


Efter föreläsningen diskuterade vi i grupper vad för utmaningar och möjligheter vi ser inom digital kultur. Vi diskuterade Pirate Bay och fildelning, arbetslöshet och arbetstillfällen, socialt liv, självförtroende, kunskap, networking, utveckling, marknadsföring, DIY (do it yourself)/people power och mycket mer!

Som en slutsats till det hela känns kombinationen IT och kultur som en slående kombo. Särskilt med tanke på att 99% av alla Svenskar använder internet varje dag.

Jag gick därifrån helt tagen. Så kul att höra hur människor har lyckats skapa så lyckade event och sprida vidare kultur på ett ganska oväntat sätt. Från några unga vänner som delade koder med varandra till världsrekord efter världsrekord som dessutom utvecklat internethastigheter och annat genom att töja på gränserna. Påminner mig om en annan solskenshistoria kallad Windows...


Cultural entrepreneurship at it's best!

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på vad du skriver. Vi tillåter inte rasism, personangrepp, ryktesspridning, svordomar, brottsuppmaningar eller uppvigling. Sådana kommentarer kommer inte att publiceras.